Yrittäjien tärkeimmät tehtävät, ja se tärkein

Koronan aikana olen saanut paljon soittoja ja maileja tilanteeseen liittyen, olemme myös puhuneet tilanteesta omien valmennettavien kanssa, joita tällä hetkellä on 50. Olen katsonut monta kertaa elokuvan The Big Short, joka kertoo 2008 vuoden talouskriisistä. Vaikka tilanne nyt on erilainen verrattuna tuohon yli kymmenen vuoden takaiseen, on siinä kuitenkin paljon samoja piirteitä bisneksen kannalta. Vuonna 2008 huomattiin, ettei nykyinen pankkisysteemi toimi, ja kun isoja pankkeja ruvettiin pelastamaan, joutuivat tavalliset ihmiset maksumiehiksi. Mitään ei kuitenkaan muutettu talouskriisin jälkeen eikä mitään opittu, joten seuraava talouslamakin on taas edessä.

Nyt koronakevään aikana osa yrityksistä on saattanut saada esim. ELY- tai BusinessFinland rahoituksia, ja elävät näiden rahojen turvin tämän pari kuukautta, mutta he eivät kuitenkaan muuta mitään. Meidän tuleekin ajatella kolmea eri tekijää.

  1. Onko meidän bisnes yhden, kahden vai kolmen jalan varassa?
  2. Montako tuotetta meillä on?
  3. Montako markkinointi kanavaa meillä on?


Oma suositukseni on, että bisneksellä tulisi olla neljä jalkaa sekä neljä pääasiallista markkinointikanavaa, jotka mitattavasti tuottavat tuloja. Bisnes ei voi perustua vain yhteen tuotteeseen tai palveluun. Ensimmäisenä bisnesidea pitää tuotteistaa neljään eri malliin: kasvotusten tapahtuva toiminta, ryhmässä tapahtuva toiminta, lisätuotteet sekä verkkopalvelut. Jos sinulta löytyy nämä neljä, niin sinulla ei ole mitään hätää. Kun bisnesidea on selkeä, niin näistä neljästä pystyy muokkaamaan vaikka mitä.

Ensin rakennetaan bisnes siten, että sillä on nämä neljä jalkaa. Tämän jälkeen rakennetaan markkinointisysteemit ja myyntiprosessit, jotka eivät myöskään ole yhden jalan nojassa. Tapaan usein todella paljon yrittäjiä, jotka kehuskelevat, että heidän markkinointikulunsa ovat 0 euroja ja he toimivat puskaradion kautta. Olen kehottanut heitä miettimään kuinka bisnes voi toimia tällä markkinointitavalla seuraavan kriisin aikana, kun koko markkinointi pohjautuu tuuriin. Itselleni kaikki viidakkorumpu on pelkästään ekstraa. Olen 100 % vastuussa omasta markkinoinnista; tiedän mistä asiakkaat tulee, tiedän konversioprosentin, tiedän mitkä mainokset toimivat etc. Joten suosittelen, että rakennat bisneksen siten, ettei se ole yhden jalan varassa vaan sinulla on tuotteisto. Rakenna bisnes siten, että markkinoinnillakin on monta jalkaa, vähintään se neljä. Ja sen lisäksi yhdistelet erilaisia myyntiprosesseja, kuten digimyynti, henkilökohtainen myynti, lavamyynti.
Kolmas asia, jonka haluan nostaa esille on meidän suomalaisten epäyrittäjämäinen asenne. Jos olemme lähteneet yrittäjiksi, koko pointti on, että olemme itse vastuussa toiminnastamme. Nyt moni on heti ensimmäisenä lähtenyt miettimään miten valtio voisi heitä auttaa tässä tilanteessa. Toki apu otetaan vastaan, mutta sen ei pitäisi olla ensimmäinen asia, jota aletaan kriisin tullessa eteen miettiä. Ensimmäinen asia on se, että mietitään, mitä minä voisin tehdä, ja mihin nämä mahdolliset apurahat voitaisiin käyttää parhaiten.

Olen itse opiskellut näitä asioita, ja olen vahvasti sitä mieltä, että kuka tahansa voi oppia tuotteistamisen, markkinoinnin ja verkkoon viemisen salat. Tavoitteenamme on rakentaa oma bisneksemme siten, että pystymme auttamaan mahdollisimman paljon ihmisiä. Meidän yrittäjien tulee tehdä töitä sen eteen, että valtio menee eteenpäin ja sillä on mahdollista arvonlisäverorahoilla palkata lisää mm. hoitohenkilökuntaa, poliiseja ja palomiehiä. Näin saamme paremmin hoidettua mm. lapset ja vanhukset. Näin nykyaikainen yhteyskunta pyörii. Voimaa yritäjille!

 

Aloita nykyaikainen palveluyrittäjän markkinointi. Tilaa ilmainen opas ja saat heti käytännön tiedot, mitä sisältä kannattaa tuottaa ja miten julkaista.
Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.