Tajusin sen suurimman syyn, miksi firmoillani on mennyt niin hyvin

Koronakevään aikana monet asiat olivat kiellettyjä. Tällaisena aikana, varsinkin palveluyrittäjälle, tuotteistaminen ja markkinointi ovat tärkeitä. Me jouduimme perumaan kaikki kevään workshopit, minkä seurauksena menetimme 27 000 euron lipputulot, ja tietenkin mainosrahat on käytetty ja niitä ei tietenkään saa takaisin. Kevään aikana autoin paljon sisäpiiriläisiä siinä kuinka palvelut siirretään verkkoon.

Huomasin itse jo ensimmäisiä videoita tehdessäni, että olen opettanut tätä jo viisi vuotta: älä rakastu omaan tuotteeseen vaan rakenne oma bisnescore (miten voit palvella, mitä olet oikeasti tekemässä ja oman itsensä tunteminen). Olen puhunut myös tuotteiden evoluutiosta, jossa mikään ei ole pysyvää, vaan meidän pitää aina rakentaa tuotteita. Näistä toiset nousevat, toiset nousevat ja laskevat, jotkut eivät nouse ollenkaan ja osa nousee ja pysyy.

Oma yritykseni muuttui vuonna 2011 ja tuplasin tulot seuraavana vuonna. Asia, joka muuttui 2011, oli se että aloin ajattelemaan omistajan tavoin, en panikoi enkä valita. Katson tilannetta ja mietin mitä voin tehdä. Tämä pätee edelleen. Mitä sinun tulee käytännössä sitten tehdä? Katsotaan eteenpäin ja mietitään mitä voimme tehdä nyt ja adaptoidutaan nopeasti. Tämä on vastuunottamista ja omistamista. Tärkeää on katsoa myös tilanteen taakse, sillä moni jää tuijottamaan vain nykyistätilannetta. Ennen koronaa maailmalla on ollut mm. SARS ja lintu-influenssaepidemiat, ja seuraava talouslamakin on tulossa jossain vaiheessa. Sinun tuleekin tietää etukäteen kuinka toimit hankalassa tilanteessa, ja tämä onnistuu hyvin kun ymmärtää oman bisnescorensa.

Kun olen vuodesta 2012 tehnyt näitä asioita omistajan näkökulmasta, minulle on porautunut aivoihin asenne, ettei minulle ole koskaan mitään hätää, sillä pystyn toimimaan tapahtumista huolimatta. Olen myös treenannut asennetta: olen omistaja, otan vastuuta ja teen asioita.

Luin kolme vuotta sitten Great by choise-kirjan: kun Bill Gates julkaisi Windows 95, ja myi miljoona kappaletta päivässä, kirjoitti Gates listan kaikista niistä asioista, jotka voi mennä pieleen ja kaataa firman. Näin hän valmistautui. Tuon jälkeen olen itsekin alkanut valmistua asioihin, en vello siinä mitä pahaa voi tapahtua, vaan valmistaudun. Rakennan firmani sellaiseksi, että se pystyy kestämään.
Haastavissa tilanteissa meidän tulee reagoida panikoimisen sijaan. Samaan aikaan ajatellaan mitä seuraavaksi. Voidaan ajatella, että 2020-luvulla tulee hyvin suurella varmuudella seuraava talouslama. Oletko valmistautunut siihen? Oletko järjestänyt bisneksen sillä tavalla, etteivät ulkoiset tekijät kaada sinua? Pystyt tarvittaessa laittamaan jarrua, ja sinulta löytyy reserviä mitä tehdään?
Tässä valmistautumisessa ei ole mitään uutta, nämä on ne asiat mitä olen tehnyt 10 vuotta ja opettanut Business Bootcampissa 5 vuotta – ole valmis reagoimaan, sinulla on businescore tiedossa, et ole rakastunut omaan tuotteeseen, etkä missään nimessään ole rakentanut bisnestä yhden tuotteen/palvelun varaan. Kaikilla pitää olla vähintään neljä jalkaa: 1-1, ryhmä, lisätuotteet ja verkkotuotteet. Lisäsin tähän, että nämä yksilö- ja ryhmät pitää rakentaa myös nettiin. Tämä on sitä reaktiota, mitä tehdään kun businesscore on tiedossa, eikä ole jumiuduttu mihinkään malleihin. Markkinat muuttuvat nopeasti ja kilpailijat menevät ohi vasemmalta ja oikealta, jos emme pysty reagoimaan omaan toimintaan.

Meidän täytyy tietää mitä olemme tekemässä seuraavaksi. Se rauhoittaa omaa päätä, kun ei jää jumiin tähän tilanteeseen, vaan keskitytään hoitamaan tämä tilanne. Pystymme toiminaan nykyhetkessä paremmin, kun pää on selvä. Yksi keino oman pään selvittämiseen on, että miettii mitä teen sitten kun tilanne on jälleen normaali. Mieti siis näitä asioita: ethän ole jumissa jossain tuotteessa, vaan sinulla on omistajan asenne. Et ole jumissa tässä hetkessä, vaan sinulla on katsausta pidemmälle.

 

Aloita nykyaikainen palveluyrittäjän markkinointi. Tilaa ilmainen opas ja saat heti käytännön tiedot, mitä sisältä kannattaa tuottaa ja miten julkaista.

Tilaa tästä.

Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.