Onko korona aiheuttanut sen, että olet unohtanut syksyn?

Välillä maailmassa tapahtuu kriisejä, joilla voi olla merkittäviä vaikutuksia yritysmaailmaan. Tänä vuonna korona-pandemia on saanut monet yritykset vaikeuksiin, ja moni palveluyrittäjä on epidemian myötä laittanut sataprosenttisesti keskittymisensä nykyhetkeen. Jos keskitymme ainoastaan tähän hetkeen, unohdamme tulevaisuuden ja ajaudumme myöhemmin ongelmiin. Haluan kertoa sinulle yhden asian, joka sisältää kolme osaa, jotka jokainen palveluyrittäjän kannattaa tehdä, jotta tällainen kriisi ajankohta voidaan voittaa.

Jos keskitymme vain niihin asioihin, joita sinun tulisi tehdä selvitäksesi tästä tilanteessa, jäävät ne toimet, joilla yritys toimii pitkällä tähtäimellä liian vähälle huomiolle, minkä seurauksena kyseiset toimet tipahtavat niin alas, että niitä on erittäin hankala enää myöhemmässä vaiheessa nostaa takaisin ylös normaaliin toimintaan.

Ohjeistin omia business coaching-asiakkaitani seuraavalla tavalla. Kerroin heille vanhasta sananlaskusta, joka menee näin: milloin on paras hetki istuttaa puu? Paras aika oli 10 vuotta sitten, toiseksi paras aika on nyt. Ajatellaan mitä meidän olisi pitänyt tehdä jo 10 vuotta sitten. Kun katsomme vuoden päästä tätä kriisiä uudestaan, itselläni on pelko, ettemme ole oppineet tästä nykyisestä kriisistä mitään. On selvää, että tulevaisuudessa on edessä uusi talouslama, ja meidän tulee rakentaa bisneksemme siten, että se kestää nopeitakin heilahteluita.

Ensimmäisenä asiana meidän tulee keskittyä kulukontrolliin ja tuotantoon. Palveluyrittäjille yksi tärkeimmistä asioista on se, ettemme voi myydä pelkkää aikaa, varsinkaan livenä. Oma aika on kulu, resurssi, joka on loppumassa. Oma osaaminen on pakko osata tuotteistaa siten, että sen pystyy skaalaamaan oman ajan ulkopuolelle. Näin pystyt rakentamaan palveluita, jotka ovat hinnaltaan niin matalia, että vaikeassakin tilanteessa saat niitä myytyä. Samaa tuotetta pystytään myymään volyymillisesti enemmän, jotta firma voi saada liikevaihtoa eikä omaa aikaa kulu.
Toinen vaihtoehto on tehdä todella korkean hintaluokan palvelu, joita ei tarvitse saada myytyä kuin muutama. Mieti seuraavaksi näitä asioita.

Mikä on kaikista matalimman hintaluokan tuote, jota pystyt myymään matalalla hinnalla, mutta suurella volyymillä. Tämä on myös tulevaisuudessa frontline tuotteesi, joka tuo sinulle käteistä ja rakentaa samalla asiakaskuntaa sekä kohderyhmää, joille voit jatkossakin tuottaa palveluita.

Entä mikä on korkean hintaluokan tuotteesi jota pystyt tuottamaan siinä kohdassa, mikä on kaikista kannattavin tuote? Keskity näihin siten, että ajatuksesta 50 % on nykyisen korona-kriisin selättämisessä ja toinen 50 % on tulevaisuudessa. Keskity tällä hetkellä tekemään näitä tuotteita, jotka ovat skaalattavissa ja mitkä toimivat myös seuraavan kriisin aikana, ja hyvinä aikoina pystyt myymään näitä tuotteita kymmenkertaisia määriä.

Tiesitkö, että kaikki bisnekset, jotka vetävät todella kovaa, on aikanaan pystytetty lamojen aikana. Talouden näkökulmasta katsottuna nämä kriisit edustavat metsäpaloja, jotka polttavat kaiken heikon ja kuivan pois, jotta vahvat pääsevät kasvamaan lisää. Eli toisin sanoen, heikot yritykset kaatuvat. Ne räpiköivät hetken kriisin aikana, mutta tässä vaiheessa ollaan jo niin vaikeissa ongelmissa, että harva pystyy nousemaan pohjalta enää pois. Itse en ole lähtenyt tekemään sen suurempia kampanjoita sinä aikana kun muut huutavat ja räpiköivät. Ja tässä tulee salaisuus: kun tilanne alkaa kriisin osalta rauhoittua ja normalisoitua, muut ovat käyttäneet resurssinsa, ja osa on jo mahdollisesti joutunut lopettamaan yrityksensä, tämän jälkeen pääsemme markkinoimaan vapaalle kentälle. Tämä on otollinen kohta niille, jotka osaavat markkinoida ja kenellä on hyviä, toimivia tuotteita. ja palveluita Joten kriisin aikana on hyvä hetki tehdä kotihommia ja valmistautua tulevaan!

Kirjasuositus: Tim Collins – How the mighty fall.

Aloita nykyaikainen palveluyrittäjän markkinointi. Tilaa ilmainen opas ja saat heti käytännön tiedot, mitä sisältä kannattaa tuottaa ja miten julkaista.

 

Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.