Miksi tykkäysten keräyskampanjat eivät toimi

Jos olet palveluyrittäjä, autat ihmisiä omalla osaamisellasi ja teet tällä tavalla bisnestä, on Facebook loistava mainoskanava siihen. Moni on valitettavasti saanut väärää ohjeistusta kuinka Facebookia tulisi käyttää. Eräs yksilöasiakkaani kertoi lukeneensa jutun, jonka mukaan tulisi tehdä sellaisia postauksia, joiden avulla vain kerätään tykkäyksiä eikä postauksissa ole linkkiä millekään nettisivulle. Tämän lisäksi arvonta on toinen, jota opetetaan käyttämään keinona, jonka avulla voidaan hankkia paljon uusia tykkääjiä ja seuraajia. Minkä takia nämä keinot eivät toimi? Yksinkertaisesti siksi, että tykkäyksiä ja seuraajia ei voi syödä eikä niillä voi maksaa vuokraa. Bisnes ei elä tykkäyksistä ja seuraajista. Nykyään on vain niin kova hypetys tykkääjistä ja seuraajista, mikä voidaan laskea vain egon boostaukseksi. Monella yrityksellä on paljon pöhinää, on seuraajia ja tykkääjiä, mutta tilinpäätöksessä nämä tykkääjät ja seuraajat eivät kuitenkaan näy rahana. Bisnes elää rahasta, minkä takia markkinointi ei voi perustua pelkästään tykkäyksiin ja seuraajiin. Käydään läpi minkä takia on haitallista järjestää arvontoja tai kerätä vain tykkääjiä, ja mitä sen sijaan kannattaa tehdä.

Miksi emme halua optimoida Facebook mainontaan tykkäyksiin ja seuraajiin, kun kyseessä on maksullinen mainonta? Tähän riittää vastaukseksi yksi sana: algoritmi. Algoritmi toimii seuraavanlaisesti. Valitset postauksen, jota haluat boostata. Valitset boostausta varten kampanjan, joka kerää mahdollisimman paljon sellaisia ihmisiä, jotka tulevat tykkäämään sivustasi. Kun yksi ihminen tykkää sivustostasi, alkaa tekoäly katsoa minkälaisia kiinnostuksenkohteita ja käyttäytymisiä kyseisellä tykkääjällä on. Sen jälkeen tekoäly alkaa näyttää boostaustasi samantyylisille henkilöille. Ongelmaksi tässä muodostuu se, että moni tykkäilee monista asioista, mutta he eivät osta mitään. Ja bisnestä varten me tarvitsemme ostajia, emme pelkästään tykkääjiä. Tarkoittaako tämä sitä, että niitä tykkäyksiä ja seuraajia ei tule ollenkaan? Ei. Tykkäykset ja seuraajat tulevat sivutuotteena tekemistämme kaupoista. Näin pystyt samalla luomaan laadukasta seuraajakuntaa, jolloin meitä seuraavat ihmiset, jotka ovat aidosti kiinnostuneita meidän palvelustamme.

Entäs se arvonta siten? Arvonta on mielestäni huonoin mahdollinen vaihtoehto käytettäväksi. Toki itsekin alku aikoina pidin arvonta, koska asiantuntijat suosittelivat niiden käyttämistä. Mutta perehdytään hieman mitä tapahtuu, kun järjestät arvontoja. Hyvänä esimerkkinä voidaan käyttää Audia. He järjestivät Facebook-sivuillaan arvonnan, jossa yksi voittaisi uuden Audin. Arvonnan aikana sivusto keräsi todella paljon tykkääjiä, mutta arvonnan jälkeen seuraavana päivänä 90% tykkääjistä lopettivat seuraamisen! Nämä henkilöt halusivat vain voittaa auton eivätkä oikeasti seurata sivua.
Arvonnoissa algoritmi kerää sinulle tykkääjiä, jotka haluavat vain ilmaisia asioita, eikä sellaisia henkilöitä, jotka katsoisivat oikeasti sivuillasi olevan videon tai kävisivät myyntisivullasi. Tämän takia kannattaa lopettaa arvontojen järjestäminen, ja ruveta käyttämään algoritmia sen mukaan, että saamme sellaisia ihmisiä, jotka ovat oikeasti kiinnostuneita meidän palveluista ja tuotteista.  Jos haluamme vain myydä mainoksia tai saada vain paljon seuraajia, niin se on tietysti asia erikseen. Mutta me myymme omaa osaamistamme ja teemme jotain hyödyllistä, minkä takia meidän täytyy tehdä markkinointi eri tavalla.

Mitä me siis tehdään? Optimoidaan kaikki mainokset videoiden katsomisille, ja toiseksi optimoidaan kilkkauksille Facebookista pois esimerkiksi blogiin tai myyntisivuille. Tällä tavoin alat kerätä porukkaa, joka on oikeasti kiinnostunut sinun jutustasi.

Myös se millaista sisältöä teemme on tärkeää. Videoissa ensimmäiset 10 sekuntia ovat erittäin tärkeitä. Tämän 10 sekunnin pätkän täytyy puhutella juuri sinun asiakasprofiiliasi. Sillä emme halua sitoutuneiksi ja tykkääjiksi ihmisiä, jotka eivät ole oikeasti kiinnostuneita siitä mitä meillä on sanottavaa. Esimerkiksi itse aloitan omat videoni mainitsemalla palveluyrittäjät, koska videoni ovat suunnattu juuri palveluyrittäjille. Jos aloittaisin videot "hei, nyt puhutaan hieman ruoasta ja siitä mitä söin aamupalaksi", keräisin vääränlaista seuraajakuntaa.

Kun aloitat videon, kohdenna video niille kenelle se on tarkoitettu puhumalla asiakkaasta. Jos puolestasi teet tekstejä, puhuttele heti ensimmäisissä lauseissa siitä asiasta mistä sinun bisneksessä on kyse. Pitkissä teksteissä Facebook pätkäisee tekstin osiin, ja lyhyen pätkän päästä antaa mahdollisuuden klikata enemmän tekstiä näkyviin. Nämä klikkaukset lasketaan sitoutuneiksi. Eli kun puhuttelet jo alussa siitä asiasta missä bisneksessäsi on kyse, vältät vääränlaiset sitoutuneet ja keräät vain laadukasta seuraajakuntaa, jotka ovat valmiita ostamaan.

Monilla on paljon seuraajia, kävijöitä ja tykkääjiä, mutta vähän kauppaa. Itselläni on taas puolestaan vähän seuraajia ja tykkääjiä, mutta paljon kauppaa. Mikäli sinäkin haluat paljon kauppaa, niin kannattaa toimia näin:

- optimoi Facebook boostaukset klikkauksille ja sitoutumisille
- aloita kaikki videot puhuttelemalla ensimmäisen 10 sekunnin aikana selkeästi asiakastasi (algoritmi laskee kaikki yli 10 sekuntia katsoneet sitoutuneiksi)
- puhu oikeasti sinun bisnesaiheesta
- puhuttele asiakasta, hänen haasteitaan ja tavoitteitaan
- auta asiakastasi

 

Aloita nykyaikainen palveluyrittäjän markkinointi. Tilaa ilmainen opas ja saat heti käytännön tiedot, mitä sisältä kannattaa tuottaa ja miten julkaista.

Tilaa tästä.

Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.