Miksi sana EI on ehkä se tärkein sana aikaansaamisessa

Onko to do-lista pidempi, kuin mitä kalenterissa on tilaa? Tuleeko aloitettua uusia projekteja vähän väliä? Kun on paljon tekemistä ja projekteja, saattaa mieli sumentua eikä tiedä mihin tarttuisi oikeasti. Olen itse huomannut tämän, sillä itselläni on kolme eri yritystä. Teenkin itse joka päivä niin, että aloitan tyhjältä ruutupaperilta, johon priorisoin päivän asiat. Pitää kuitenkin muistaa, että ennen priorisointia täytyy käydä kaksi asiaa läpi. Jos alamme vain priorisoimaan meidän to do-listoja, niin se ei vain toimi. Jos priorisoimme tehtäviä, on siitä seurauksena paralyysi, kun huomaanne, että saimme tehtyä nämä tehtävät, mutta nuo kolme jäi tekemättä. Tästä seuraa fokuksen menettäminen, ja aikaansaamisesta tulee heikkoa.

Jotta voimme sanoa ei, meidän on tiedettävä se tärkein asia. Tämä on vaikea, sillä kaikki ovat tärkeitä ja sitten on vielä kiireellisiäkin asioita. Ja tämän takia meidän tulee lähestyä näitä asioita eri tavalla, sillä järki yksistään ei riitä tähän. Tarvitset ns. gut feelining tai sydämenäänen: päätä järjellä JA tunteella se yksi asia, jota olet rakentamassa. Näin pystyt näkemään selvemmin to do-listasi, mitä sinun kannattaa tehdä ja mikä hyödyttää sinun juttuasi eniten. Itselläni asiat toimivat siten, että teen listan, deletoin siitä asioita, sen jälkeen delegoin ja priorisoin. Hae syvempää tietoa siitä mikä on alitajuisessa mielessäsi.

Aina kun olen Business Bootcampissa kysynyt, että onko joku ollut tilanteessa, jossa paperilla on päätös, joka vaikuttaa paperilla ollessa hyvältä, mutta siitä kuitenkin on vähän huono fiilis. Ja kun tämän päätöksen toteuttaa, niin huomaa, että se ei todellakaan ollut hyvä ratkaisu. Niin aina löytyy joku, joka nostaa käden ylös.

Yhteenveto

Ota kontakti siihen, mikä on oikeasti tärkeätä. Sen voi ottaa useamman kerran päivässä, mutta vähintään kerran viikossa. Kirjoitetaan ja priorisoidaan mitä ollaan tekemässä ja luomassa. Tiedät sen fiiliksen, mikä on erilainen kuin se pakottaminen. Saatat tuntea myös pelkoa – uskallanko tehdä tätä. Se on yleensä se oikea asia! Pelot pitää vain käsitellä ja olla oikeissa piireissä, ettei antauduta peloille ja ulkoisille paineille.
Tiedät itse mikä tuntuu pakottamiselta, mikä väärältä ja mikä oikealta. Ja tätä oikealta tuntuvaa järkeilet ja katsot mitkä palikat siinä on.

Toiseksi: deletoi, eli sana ei. Mitä enemmän taas deletoit, sitä enemmän luot kalenteriin ja päähän tilaa, ja näin pääset luovaan mielentilaan. Ja kun pääset luovaan mielentilaan, pääset myös delegoimaan. Saat ideoita, että tämän voin delegoida. Jos sinulla ei vielä ole virtuaaliassistenttia ja tulosi ovat yli 3000 euroa kuukaudessa, tarvitset ehdottomasti assistentin. 2000 euroa pystyt tekemään itsekin, mutta sen jälkeen sinun tulee kasvattaa yritystäsi. Jos olet luova ihminen, tarvitset ehdottomasti hallintohenkilön, kuten itse tein.

Tämän jälkeen tulee priorisointi. Eli niistä muutamasta jäljelle jääneistä asiasta, sinun tulee valita se, joka vie sinua eniten kohti sitä mitä olet oikeasti tekemässä. Välillä saattaa tuntua pahalta, kun joudumme tekemään asioita, jotka eivät tuo lyhyellä tähtäimellä voittoa.  Mutta meidän täytyy luottaa siihen, että meidän tulee tehdä myös pitkäntähtäimen tavoitteita. Lukuja pitää kuitenkin seurata, emmekä voi pelkästään tehdä pitkän tähtäimen tavoitteita, sillä muuten kassassa ei ole rahaa. Sinun tulee tehdä kalenteriin tilaa niin lyhyen kuin pitkäntähtäimen suunnitelmille.

 

 

Aloita nykyaikainen palveluyrittäjän markkinointi. Tilaa ilmainen opas ja saat heti käytännön tiedot, mitä sisältä kannattaa tuottaa ja miten julkaista.

Tilaa tästä.

Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.