Markkinointikampanja – miten FB mainontaa kannattaa tehdä

Miten rakennetaan tehokas ja toimiva kampanja riippumatta siitä mitä olemme myymässä? Oma bisnekseni lähti kasvamaan silloin, kun lopetin ”musta tuntuu”-tavalla tekemisen. Tänään käymme läpi kohderyhmät, sisällöt ja tarjoukset.


Mitä eroa on kampanjalla ja yleisellä markkinoinnilla? Kampanjalla on aina alku- ja loppumisajankohta. Ensimmäisenä siinä tulee tehdä kohderyhmät.  

Kohderyhmä

Suosittelen, että teet kolme kohderyhmää:
K1 = kylmäkohderyhmä, joka valitaan mainostenhallinnasta esim. kiinnostuksen, iän, sukupuolen ja maantieteellisyyden kautta

K2 = sitoutuneiden kohderyhmä, joka on koostettu mukautetun kohderyhmän henkilöistä, jotka ovat olleet kanssakäymisessä FB-sivusi kanssa

K3 = jos olet aloittelija tai mainosbudjettisi on alle 500 euroa kuukaudessa, et tarvitse heti tätä kolmatta kohderyhmää vielä. Mutta suosittelen kuitenkin tekemään tämän jossain vaiheessa. Tämä kohderyhmä on re-targeting, ja se on tarkoitettu henkilöille, jotka ovat vierailleet nettisivuillasi – tämä on ykköstason re-targetingia. Tätä varten nettisivuille tulee asentaa oma pikseli.

Pidemmällä olijat voivat tehdä kohderyhmän jokaisesta mainoksesta, ja tulet jatkossa re-targetoimaan nämä kaikki erikseen. Asennat pikselin jokaiseen mainokseen.

Itse tein ensimmäisenä 290 000 euroa vuodessa pelkästään kylmälle ja sitoutuneiden kohderyhmille, ilman pikseliä ja re-targetingia.

 

Seuraavaksi tulee sisältö.

Sisältö

Alhaalla on avattuna viikon kestävä yksinkertainen kampanjamalli:

Maanantaina julkaistaan ensimmäinen julkaisu: S1 eli sisältö 1, joka on 95 % sisältöä ja 5 % kiinnostuksen herättämistä. Eli koulutat aiheestasi, mutta et puhu tuotteesta. Esim. kun itse myyn toiminnallista vatsatreeniä, ensimmäinen video sisältää kolme minuuttia anatomiaa ja lopussa mainitsen vain, jos tämä kiinnostaa, niin tsekkaa Toiminnallinen vatsatreeni-valmennus. S1 sisältää kuitenkin linkin myyntisivulle.

Tiistaina julkaistaan toinen: S2, jonka tarkoituksena on herättää halut. Pääasiallisesti sisältöä ja lopussa vain linkki myyntisivuille, jotta voidaan jatkossa re-targetoida sivuilla kävijöitä, sillä nämä kävijät ovat meidän potentiaalisia ostajia.

Keskiviikkona julkaistaan kolmas: S3, joka herättää asiakkaan luottamuksen.

 

Tarjoukset

Torstaina laitetaan ensimmäinen tarjous, eikä tällä tarkoiteta alennusta vaan sitä, että tarjoat jotain palveluasi. Tämä sisältö on T1 eli tarjous 1, joka koostuu 50 % koulutuksesta ja 50 % myynnistä. Ero sisältöön nähden on se, että tarjouksessa koulutus kohta kertoo puhtaasti tuotteestasi. Ensimmäinen tarjous sisältää linkin myyntisivulle.
Esimerkiksi Toiminnallisessa vatsatreenissä T1: miten rakennat itsellesi hyvän vatsatreeniohjelman ja tähän kolme vinkkiä. Tämän jälkeen alan puhua itse tuotteesta, jonka jälkeen tulee linkki myyntisivulle.


Perjantaina
laitetaan toinen tarjous, T2, joka on rento tarjous, jonka tarkoituksena on antaa asiakkaalle mahdollisuuden ottaa sinuun yhteyttä. Sisältää linkin myyntisivulle.


Lauantaina
laitetaan kolmas tarjous, T3, joka on suora tarjous tuotteestasi. Kerrot prosessin miten ostoprosessi etenee ja liität linkin myyntisivulle.

Sunnuntaina
tulee vielä neljäs tarjous, joka on deadline-muistutus tarjoamastasi tuotteesta, ja tätä käytetään vain sitoutuneille. Eli tämä on retargetingia.

 

Aloita nykyaikainen palveluyrittäjän markkinointi. Tilaa ilmainen opas ja saat heti käytännön tiedot, mitä sisältä kannattaa tuottaa ja miten julkaista.

Tilaa tästä.

Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.