Rahaa tulee, mutta se menee

Monella yrittäjällä on se tilanne, että rahaa, mutta se myös häviää. Vaikka yrityksen tulot ovat suht tasaista, niin käteistä ei kuitenkaan ole. Yrityksen alkuvaiheessa tavoitteena on tietenkin saada rahaa jostakin, mutta kun yritystoiminta kehittyy ja siirrytään taaperovaiheeseen, täytyy ruveta hallinnoimaan niin rahaa kuin tuotantoa ja kuluhallintaa. Esittelen seuraavaksi neljä steppiä miten rahaa pitää ajatella ja käsitellä.

 

1. Rahantekosysteemi

Tämä on kohta jota pitää kehittää jatkuvasti, vaikka yritys olisi isokin. Meillä pitää olla ennustettava tapa tehdä rahaa, mihin pystymme itse suoraan vaikuttamaan. Tietenkin on kausivaihtelua, mutta tässä kaksi steppiä, joita tulee ajatella rahanhallinnassa.

Ensimmäisenä sinulla tulee olla kokonaistuotteisto (front line, main line, back end sekä jokaisessa tuotteessa cross sell ja up sell), joka palvelee niin asiakasta kuin yritystäsi. Samalla pystyt systemaattisesti näkemään miten rahaa tulee.
Tämän lisäksi täytyy olla oikea markkinointisysteemi. Rahaa tulee sisään ennustettavasti, eikä sinulla ole stressiä, kun sinulla on tieto siitä mitä teet. Kerran kuukaudessa kannattaa miettiä raha-asioita ja katsoa kirjanpitoa: mistä rahaa on tullut ja miettiä miten lisäisit myyntiä tai voittoa 20 %. 

 

2. Kulujenhallinta

Kun kerran kuukaudessa istut alas katsomaan raha-asioita, niin kannattaa järjestää asia niin, että kirjanpitäjä lähettää sinulle automaattisesti tiedot.
Sinun tulee miettiä asiaa 80/20-analyysin avulla: mitkä ovat isoimmat kulut ja miten voisit vähentää 20% näistä kuluista. Mikäli palkat ovat isoin kulu, eikä ole muuta vaihtoehtoa mistä menoja pystyisi vähentämään, niin silloin meidän tulee miettiä kuinka kehitämme itseämme johtajana, jotta saamme tuloksen kasvamaan.
Kannattaa myös miettiä oletko maksanut jostakin turhasta, joillakin saattaa tulla isokin kuluerä kuukaudessa esimerkiksi nettisivujen päivittämisestä. Esimerkiksi kirjanpitäjät kannattaa kilpailuttaa. Eräs asiakkaani teki tämän ja sai säästettyä jopa 500 euroa kuukaudessa kilpailutuksen myötä! Entä voitko tehostaa markkinointia? Tai onko sinulla minkälaisia alihankitasopimuksia?

3. Voittojen hallinnointi

Käytännössä sinulla on neljä aluetta, johon käytät rahaa:

1. Koulutus

Sinun täytyy jatkuvasti kouluttaa itseäsi, muuten jäädään jälkeen. Itse olen käynyt paljon markkinointikoulutuksia, joten olen siirtynyt tällä hetkellä enemmän hallintokoulutuksiin, koska haluan oppia johtamaan bisnestä paremmin. Sinun täytyy katsoa tietty prosenttimäärä voitoista, jonka käytät koulutuksiin, ettet laita liikaa. Osa saattaa käyttää rahaa liikaa koulutuksiin, eikä rahaa jää käytäntöön tai tuotantoon.
Moni myös kouluttaa itseään jatkuvasti ydinosaamisalueellaan, mutta ei esimerkiksi markkinoinnissa tai hallinnossa, mikä johtaa siihen, että bisnes ei koskaan kasva. Olen joskus aikaisemmin käyttänyt tästä esimerkkinä personal traineria, joka ei saanut bisnestä toimimaan. Hän kouluttautui seuraavaksi kahvakuulaohjaajaksi, mutta vieläkään bisnes ei edelleenkään toiminut. Minkä jälkeen hän hakeutui monelle muulle koulutukselle, mutta bisnes ei parantunut, koska hän ei käynyt siihen liittyviä koulutuksia, vaan pysyttäytyi omalla ydinosaamisalueellaan.

 

2. Sijoitus

Niin henkilökohtaisessa kuin bisneksessä, sinun kannattaa sijoittaa aina osa voitoista. Itse sijoitan oman yritykseni kasvuun. Laitan omasta palkastani suuren osan siihen, että kasvatan yritystäni. Yrityksen voitoista osan sijoitan systeemeihin ja työntekoon. Henkilökohtaisessa taloudessa toinen osa menee lapsen rahastoon ja kolmas osa omaan rahastoon.

 

3. Säästöt

Henkilökohtaisesti minulla on oma säästötili, joka on rahastotili, jossa on 4% korko ja rahat eivät ole nalkissa siellä. Yrityksen puolella säästöt ovat käteistä. Kun yrityksen tilille tulee rahaa, katson aina kuinka paljon voin käyttää, jotta tilille jää edelleen tietty summa rahaa. Seuraan jatkuvasti käteisvaroja: kuinka paljon käteistä on. Ja tämä on se asia jota sinun tulee seurata, ei liikevaihtoa tai myyntiä vaan käteistä! Sillä et pysty maksamaan mitään yrityksen voitoilla, vaan siihen tarvitaan käteistä.

4. TYKY-toiminta

Omaan hyvinvointiin täytyy sijoittaa, jotta pää pysyy kasassa. Tämän takia osa rahasta tulee käyttää esim. ravintoloissa syömiseen, hieronnassa käymiseen tai muuhun itseensä käyttämiseen. Näitäkin täytyy tehdä sen verran kuin sinulla on voittoa.

 

Kun sulla on palvelu, joka auttaa ihmisiä, niin sinun eettinen velvollisuus on auttaa mahdollisimman paljon. Joten yritystä pitää kasvattaa, jotta pystyt auttamaan mahdollisimman montaa ihmistä.

 

Aloita nykyaikainen palveluyrittäjän markkinointi. Tilaa ilmainen opas ja saat heti käytännön tiedot, mitä sisältä kannattaa tuottaa ja miten julkaista.

Tilaa tästä.

Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.